Helpdesk

I hus D, finns Helpdesk som hjälper dig som är student med datoranvändare, utlåning av datorer samt annan teknisk kringutrustning. Du får hjälp med passerkorthantering, utskrifter, datorsupport gällande campus datorer och support för användare och datorer. Detta gäller även universitetspersonal på Campus Skellefteå.

Helpdesk sköter också drift av teknisk utrustning för videokonferens mm

Öppet måndag -fredag 08.00-15.00, Dag före röd dag till 11.00. Den 30/10 stängt
Kontakta: Helpdesk , Tel: 070-3970736
Boka datasalar: Helpdesk


Helpdesk – en räddare i nöden

Christer Kågström på Helpdesk har jobbat i studenternas tjänst sedan 1987 då han började som teknisk support och senare även IT-stöd. Han är den som gör att distansstudenterna får tillgång till användarkonton efter genomförd registrering och därigenom kan ta del av de resurser som finns. IT-stödet är särskilt uppskattat.
– Den som kör fast och har frågor varför programmet uppför sig på ett visst sätt kan höra av sig till mig för hjälp. Jag sköter även tekniken för videokonferensen så att det fungerar, säger han.

På Helpdesk finns även möjligheten att låna dator, även vid tentaskrivning.
Han märker att efterfrågan på IT-support har ökat i och med att flera har börjat studera hemifrån.
– Det är en omställning vad gäller undervisning nu, även för de ansvariga för respektive utbildning som fjärrundervisar. Men universiteten har ett stort plus eftersom de varit lite av föregångare när det kommer till att mötas digitalt, det är inget nytt för oss och studenterna är också väldigt uppdaterade med den typen av teknik. Men jag finns där för de som behöver stöttning, säger Christer.

Undervisningen kan ske på olika sätt. En lärare kan lägga upp text, bild, presentationer, video och annat som du behöver för din kurs. Genom videokonferens kan du delta i till exempel gruppdiskussioner. Så även fast ni sitter på olika platser i världen så träffas ni ändå. Så här i sommartider kommer en del distansstuderande tillbaka till Skellefteå och vill sitta på Campus för att ta del av de resurser som finns på plats. Oavsett var du pluggar så har du nytta av att ta del av de tjänster som Campus Skellefteå erbjuder.

– Vi vill att alla ska känna sig välkomna, även den som sitter på distans, pluggar här eller kommer hit över sommaren. Det kan handla om att låna ut kringutrustning som headset eller bistå med skrivare. Nu när antalet distansstuderande har ökat kommer behovet av teknikstöd också öka, säger han.