16 juni 2020

Studera på distans – här är tjänsterna som hjälper dig

Det blir allt mer populärt att studera på distans. På Campus Skellefteå finns en rad olika tjänster och stöd för den som väljer att studera på distans, av praktiska skäl eller för att utbildningen inte ges i Skellefteå.Visste du att Campusbiblioteket besitter en unikt bred kompetens och kan serva studerande oavsett om de går på Campus Skellefteå eller läser på annan ort.

För många studenter passar det bättre att studera på distans och under mer flexibla former än att befinna sig på plats och vinsten blir en flexibel lösning. Kanske behöver man uppdatera sig i en kurs eller två, kanske läsa ett program men samtidigt jobba och ha ordnat vardagsliv med närheten till familj och vänner under studietiden. Oavsett vad orsaken är så kan man göra det lite enklare och inte mindre trevligt för det när man ändå kan ta del av inspirerande lokaler på Campusområdet och ta del av de tjänster som erbjuds i form av IT-stöd, lokalbokning, tentor och bibliotek och kunnig personal som gärna hjälper dig.

Linnea Gustafsson
 

Lärcentrum – för stora och små frågor

Linnéa Gustafsson på Lärcentrum har mångårig erfarenhet av att ta emot och hjälpa studenter. Det är genom Linnéa du bokar någon av de två anläggningar som finns för videokonferens. Hon är också den du bokar tenta hos via en digital funktionsbrevlåda och som ser till att det finns en tentavakt i ett färdigt tentarum. Under dagtid är det gratis att boka tentaskrivning på Campus Skellefteå.
Linnéa tycker att den dagliga kontakten med studenterna är det bästa med jobbet.
– Studenterna är mina favoritkunder, jag blir så glad av dem och inspireras av att de har ett mål. Studenterna som läser här är engagerade och under åren hinner man bygga upp en relation som blir speciell. Jag tycker det är lite av en förmån att få hjälpa studenterna i deras viktiga vardag, säger hon.
– Det krävs att det finns folk som kan svara på de stora och små frågorna och jag har jobbat här sedan slutet av 80-talet och fått erfarenhet som gör att jag kan guida eller hjälpa studenterna med olika frågor.

Linnéa har även kontakt med studentföreningen och bokar in lokaler när det behövs.

– Det märks att det finns behov och folk uppskattar att man kan svara på frågor. Distansstuderande är kanske lite extra frågvisa eftersom de inte rör sig i våra lokaler lika ofta, säger hon.

Christer Kågström 

Helpdesk – en räddare i nöden

Christer Kågström på Helpdesk har jobbat i studenternas tjänst sedan 1987 då han började som teknisk support och senare även IT-stöd. Han är den som gör att distansstudenterna får tillgång till användarkonton efter genomförd registrering och därigenom kan ta del av de resurser som finns. IT-stödet är särskilt uppskattat.

– Den som kör fast och har frågor varför programmet uppför sig på ett visst sätt kan höra av sig till mig för hjälp. Jag sköter även tekniken för videokonferensen så att det fungerar, säger han.

På Helpdesk finns även möjligheten att låna dator, även vid tentaskrivning.
Han märker att efterfrågan på IT-support har ökat i och med att flera har börjat studera hemifrån.
– Det är en omställning vad gäller undervisning nu, även för de ansvariga för respektive utbildning som fjärrundervisar. Men universiteten har ett stort plus eftersom de varit lite av föregångare när det kommer till att mötas digitalt, det är inget nytt för oss och studenterna är också väldigt uppdaterade med den typen av teknik. Men jag finns där för de som behöver stöttning, säger Christer.

Undervisningen kan ske på olika sätt. En lärare kan lägga upp text, bild, presentationer, video och annat som du behöver för din kurs. Genom videokonferens kan du delta i till exempel gruppdiskussioner. Så även fast ni sitter på olika platser i världen så träffas ni ändå. Så här i sommartider kommer en del distansstuderande tillbaka till Skellefteå och vill sitta på Campus för att ta del av de resurser som finns på plats. Oavsett var du pluggar så har du nytta av att ta del av de tjänster som Campus Skellefteå erbjuder.

– Vi vill att alla ska känna sig välkomna, även den som sitter på distans, pluggar här eller kommer hit över sommaren. Det kan handla om att låna ut kringutrustning som headset eller bistå med skrivare. Nu när antalet distansstuderande har ökat kommer behovet av teknikstöd också öka, säger han.

Anna Bodén 

Biblioteket – hjärtat på Campus

På Campusbiblioteket som är något av hjärtat på Campusområdet finns många kunniga och rutinerade medarbetare. Anna Bodén är en av bibliotekarierna som finns tillgänglig för service via distans. Om du vill komma i kontakt med biblioteket och inte befinner dig på plats på Campus, är det enklast att skicka ett mejl eller ringa som en första ingång.

Under terminerna håller biblioteket distanskurser över Zoom eller Teams och exempelvis ”Så skriver du ditt examensarbete”, ”Hitta rätt sökord i databaserna” är användbara kurser. Även referenshantering och genomgång av struktur för inlämningsuppgifter är till stor nytta för studenterna.

Varje dag är det drop in-handledning mellan klockan 13–14. Vid de tillfällena kan du ställa vilka studierelaterade frågor som helst på plats.
– Vi erbjuder även ”boka handledning”. Då kan studenten under en lektion få hjälp via våra digitala mötesplatser, det har varit uppskattat och bara vetskapen om att vi finns här för dem är en trygghet, inte minst för distansstudenten som kanske känner sig lite ensam i pluggandet. Handledningen kan röra allt från enklare uppgifter till ”vad tror du om strukturen på den här uppsatsen” ifall studenten vill ha en andra bedömning innan inlämning till läraren.

Hon rekommenderar studenten att passa på att spana in utbudet på Campusbiblioteket de gånger fysiska träffar anordnas på Campus.
- Vi köper in kursböcker till alla kurser som ges i Skellefteå, några böcker finns till utlån och även referensböcker. Det finns möjlighet att få kurslitteraturen hemskickad om du är distansstudent eller distansdoktorand vid Luleå tekniska universitet eller Umeå universitet och har samlingsort Skellefteå, samt inte bor inom Skellefteå kommun, säger Anna.
Den som har någon form av läs- eller skrivnedsättning kan få hjälp med att få kurslitteraturen inläst digitalt och finns då i formatet ljud- eller textfil.
– Det kan verkligen göra skillnad för den som av olika anledningar har svårt att läsa tryckt material. Biblioteket står för inskrivningen till tjänsten och denna möjlighet kan vara skillnaden om studenten klarar en utbildning eller inte, säger Anna.
– Våra digitala möjligheter är bra och de har fått en avgörande betydelse i hela arbetet på Campus, det digitala är en vardag här på så många sätt. Det bästa med oss som servicebibliotek är att du kan ställa vilken fråga som helst till oss – även om du ställde samma för 30 minuter sedan. Vi har högt i tak och vi är vana vid alla former av elever och studenter, både från VUX, YH och universitet – det är faktiskt unikt att vi är ett bibliotek för alla skolformer.

Läs mer om distansstudier här: http://www.campus.skelleftea.se/karriar-och-studera/distansstudent